ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΣΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ – ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ

Κωδικός μαθήματος
13Κ33_15
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο Δ
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

Μ. ΞΕΣΤΕΡΝΟΥ

Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Διάλεξη στο αμφιθέατρο 2
Διάλεξη και ασκήσεις στο εργαστήριο 1
(θεωρητικό και εργαστηριακό μάθημα)  
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο (δ).  

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

γενικού υποβάθρου, ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης

γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων

Γενικού υπόβαθρου και ανάπτυξης διδακτικών δεξιοτήτων

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

 

ΟΧΙ
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνική
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS οχι
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α

Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης

Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β

Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

 

Οι φοιτητές θα αποκτήσουν βασικές δεξιότητες χρήσης και αξιοποίησης ΤΠΕ στη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης: της αρχαίας ελληνικής και νεοελληνικής γραμματείας και γλώσσας, της ιστορίας.

Πιο συγκεκριμένα:

Θα γνωρίζουν τις βασικές διδακτικές αρχές ενός σεναρίου μαθήματος και τη θεωρητική θεμελίωση της ένταξης των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας στην Εκπαιδευτική πράξη

Θα γνωρίζουν τις καινοτόμες και τις προτεινόμενες από τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών, μεθόδους διδασκαλίας ΤΠΕ ανά φιλολογικό μάθημα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Θα έχουν πληροφορηθεί τις δυνατότητες αξιοποίησης ΤΠΕ στη διδασκαλία των αρχαιογνωστικών και γλωσσικών μαθημάτων.

Θα είναι σε θέση να χειρίζονται αμιγώς φιλολογικά λογισμικά και ιστότοπους (TLG, TLL, PERSEUS, ΠΥΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ, ΣΠΟΥΔΑΣΤΗΡΙΟ ΝΕΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ, ΤΡΕΝΑΚΙ ΤΩΝ ΡΗΜΑΤΩΝ κ.α.)

Θα είναι σε θέση να χειρίζονται άλλα ανοικτά λογισμικά και ιστότοπους για εκπαιδευτική χρήση (EDUCREATION, WEVIDEO, BLENDSPACE κ.α.)

Θα είναι σε θέση να χειρίζονται άλλα ανοικτά λογισμικά γραφείου (Office) και θα γνωρίζουν τις δυνατότητες αξιοποίησης τους στην εκπαίδευση.

Θα είναι σε θέση να γνωρίζουν καλές πρακτικές χρήσης ΤΠΕ στη διδασκαλία, ανά φιλολογικό μάθημα: ιστορία, αρχαία ελληνικά, νέα ελληνικά.

 

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

……

Άλλες…

…….

 

Αυτόνομη εργασία των φοιτητών

Ομαδική εργασία

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής του διδακτικού ρόλου

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Τίτλος ενότητας Βιβλιογραφία Σύνδεσμος παρουσίασης
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΠΕ •Φωκίδης, Κ. Τσολακίδης Μ. (2007). Εικονική Πραγματικότητα στην Εκπαίδευση: Θεωρία και πράξη, Αθήνα: Ατραπός.

 

 

ΡΟΛΟΣ ΚΑΙ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ •Φωκίδης, Κ. Τσολακίδης Μ. (2007). Εικονική Πραγματικότητα στην Εκπαίδευση: Θεωρία και πράξη, Αθήνα: Ατραπός.

 

 

ΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΘΕΩΡΙΕΣ •Φωκίδης, Κ. Τσολακίδης Μ. (2007). Εικονική Πραγματικότητα στην Εκπαίδευση: Θεωρία και πράξη, Αθήνα: Ατραπός.

 

 

ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΜΑΘΗΣΗ •Φωκίδης, Κ. Τσολακίδης Μ. (2007). Εικονική Πραγματικότητα στην Εκπαίδευση: Θεωρία και πράξη, Αθήνα: Ατραπός.

 

 

ΨΗΦΙΑΚΗ ΑΦΗΓΗΣΗ

•Ελληνική επιστημονική ένωση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών στην εκπαίδευση. Πρακτικά των συνεδρίων 1998- σήμερα: ανακοινώσεις για τη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (http://www.etpe.eu/new/conferences/list )

•Πρακτικά Συνεδρίων « Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στη Διδακτική Πράξη» (http://www.epyna.eu/ )

 

 

ΤΠΕ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ •Ηλιοπούλου, Μ. Ξέστερνου Μ. (2007). Το τρενάκι των ρημάτων (MAC/PC, CD-ROM), Αθήνα: Καστανιώτη.

 

 

ΤΠΕ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ •Ηλιοπούλου, Μ. Ξέστερνου Μ. (2007). Το τρενάκι των ρημάτων (MAC/PC, CD-ROM), Αθήνα: Καστανιώτη.

 

 

ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ.

•Ελληνική επιστημονική ένωση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών στην εκπαίδευση. Πρακτικά των συνεδρίων 1998- σήμερα: ανακοινώσεις για τη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (http://www.etpe.eu/new/conferences/list )

•Πρακτικά Συνεδρίων « Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στη Διδακτική Πράξη» (http://www.epyna.eu/ )

 

 

ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ

•Ελληνική επιστημονική ένωση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών στην εκπαίδευση. Πρακτικά των συνεδρίων 1998- σήμερα: ανακοινώσεις για τη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (http://www.etpe.eu/new/conferences/list )

•Πρακτικά Συνεδρίων « Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στη Διδακτική Πράξη» (http://www.epyna.eu/ )

 

 

ΤΠΕ ΚΑΙ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ

•Ψηφιακό Περιοδικό Journal of digital humanities (http://journalofdigitalhumanities.org/)

 

 

ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ

•Ψηφιακό Περιοδικό i-teacher (http://i-teacher.gr/index.html)

 

 

 

ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΜΕ ΤΠΕ

••Ιστότοπος για τη Νέα Μάθηση (http://newlearningonline.com/)

•Ψηφιακό Περιοδικό Journal of digital humanities (http://journalofdigitalhumanities.org/)

•Ψηφιακό Περιοδικό DHQ, Digital Humanities Quarterly (http://www.digitalhumanities.org/

 

 

ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

•Ψηφιακό Περιοδικό i-teacher (http://i-teacher.gr/index.html)

•Ιστότοπος για τη Νέα Μάθηση (http://newlearningonline.com/)

•Ψηφιακό Περιοδικό Journal of digital humanities (http://journalofdigitalhumanities.org/)

•Ψηφιακό Περιοδικό DHQ, Digital Humanities Quarterly (http://www.digitalhumanities.org/

 

 

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. Πρόσωπο με πρόσωπο, διάλεξη, ομαδοσυνεργατική μάθηση
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Χρήση ΤΠΕ στη διδασκαλία και στη διαμόρφωση διδακτικών σεναρίων μαθήματος από τους φοιτητές. Γίνεται συστηματική χρήση ΤΠΕ στη διδασκαλία και ανάρτηση υλικού στην ηλεκτρονική τάξη (eclass) σε μορφή αρχείου Word, ppt, και video,και σε ασκήσεις εμπέδωσης στο εργαστήριο.

Μεταξύ των φοιτητών και μεταξύ διδάσκοντος και φοιτητών, μέρος της επικοινωνίας πραγματοποιείται ηλεκτρονικά σε σύγχρονες και ασύγχρονες μορφές επικοινωνίας.

 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Παραδόσεις στην αίθουσα 39 (13 εβδ. x 3 ώρες)
   
ΣΥΝΟΛΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ 39 ώρες
Συγγραφή εργασίας/εργασιών 14 (4 εβδ. x 3,5 ώρες)
Ομαδοσυνεργατική επικοινωνία με σύγχρονα και ασύγχρονα μέσα επικοινωνίας 7 (7εβδ. x 1 ώρα)
   
Αυτοτελής μελέτη και προετοιμασία τελικής εξέτασης 65 (13 εβδ. x 5 ώρες)

Σύνολο μαθήματος

(25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα)

125 ώρες

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Γλώσσα αξιολόγησης, τα ελληνικά.

Για την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος απαιτείται τελικός βαθμός ίσος ή μεγαλύτερος του 5.

Η αξιολόγηση γίνεται με γραπτή εξέταση για το θεωρητικό μέρος (ΤΠΕ στην Εκπαίδευση) και με εργασίες. Το θέμα των εργασιών δίνεται στους φοιτητές εξατομικευμένα και αφορά στην εφαρμογή των υπολογιστικών εργαλείων στη διδασκαλία ελληνικής γλώσσας στη διαχρονία της, τοπικής ιστορίας και πολιτισμού.

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

 

-Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

Φωκίδης, Κ. Τσολακίδης Μ. (2007). Εικονική Πραγματικότητα στην Εκπαίδευση: Θεωρία και πράξη, Αθήνα: Ατραπός.

Ηλιοπούλου, Μ. Ξέστερνου Μ. (2007). Το τρενάκι των ρημάτων (MAC/PC, CD-ROM), Αθήνα: Καστανιώτη.

-Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

Ελληνική επιστημονική ένωση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών στην εκπαίδευση. Πρακτικά των συνεδρίων 1998- σήμερα: ανακοινώσεις για τη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ( )

Πρακτικά Συνεδρίων « Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στη Διδακτική Πράξη» ( )

Περιοδικό ΝΕΑ ΠΑΙΔΕΙΑ. Αθήνα: Πατάκη ()

Ψηφιακό Περιοδικό i-teacher ()

Ιστότοπος για τη Νέα Μάθηση (http://newlearningonline.com/)

Ψηφιακό Περιοδικό Journal of digital humanities ()

Ψηφιακό Περιοδικό DHQ, Digital Humanities Quarterly (